Iedere dag serveren cafés en restaurants enorm veel kopjes koffie en glazen verse sinaasappelsap. Wat overblijft zijn koffiedik en sinaasappelschillen, die door de horeca vaak weggegooid worden. Zonde van de smaak die daar nog in zit, dachten Stijn en Branco. Daardoor ontstond Dik & Schil, oprichter Stijn vertelt erover.
Van psychologiestudent tot ondernemer, hoe is dat gegaan?
Het begon met een studieproject waarvoor we een bedrijfje op moesten richten. En met dat bedrijfje moesten we ook echt geld gaan verdienen. Maar dan wel iets met duurzaamheid, want dat vinden we belangrijk. Omdat we toen allebei een bijbaan in de horeca hadden, kregen we het idee om iets met restproducten te doen. In onze dranken geven we die producten een tweede leven.
Waarom is het belangrijk meer te doen met restproducten?
Weggooien gebeurt vaak omdat een product er niet mooi uitziet. Maar voor de smaak maakt dat helemaal niet uit. Het leek ons daarom heel logisch om dit soort buitenbeentjes voor sterke drank te gebruiken. Het voordeel van sterke drank is dat je het heel lang kunt bewaren. Veel restproducten komen spontaan vrij en in grote hoeveelheden. Wij kunnen die snel verwerken en dan lang bewaren. Zo kunnen we goed inspringen op wat er beschikbaar komt, met de bakfiets ingrediënten ophalen, en dus veel fruit redden.
Wij willen dat je in de toekomst altijd kunt kiezen voor een drankje dat gemaakt is met duurzamere ingrediënten, en het dus niet uitmaakt welke dranksoort jouw favoriet is. Daarnaast kijken we ook naar andere producten om de horeca te verduurzamen. Wij willen kijken of we uiteindelijk alle ingrediënten van een cocktail kunnen verduurzamen.
Wat denk jij dat er verder nodig is om voedselverspilling te voorkomen?
Verspilling gebeurt helaas niet alleen thuis of in de horeca. Er is vooral daarvóór veel verspilling. Duizenden kilo’s fruit dat de supermarkt niet haalt omdat het te klein is, een gekke vorm heeft of niet mooi genoeg is. Vaak gaat dit niet alleen in de prullenbak maar ook in een doofpot. Supermarkten willen bijvoorbeeld niet dat het bekend wordt dat zij heel veel afkeuren. Terwijl wij merken dat wanneer het probleem zichtbaar is, er heel veel bedrijven opstaan die wel wat met het fruit kunnen doen. Zo hebben wij ooit binnen een week 15.000 kilo peren kunnen redden door even rond te bellen. Door beter in kaart te brengen waar en wanneer fruit wordt weggegooid, wordt het veel makkelijker voor partijen zoals wij om hier wat mee te doen. Dit in kaart brengen is een project wat komend jaar dan ook hoog op onze agenda staat.
Oké, jullie gaan aan de bak. Wat kan je zelf thuis doen?
Koop je verse ingrediënten slim in. Zelf gebruik ik champignons die ik overheb na het koken van pasta, de volgende dag in mijn omelet. Zo ligt er geen half bakje champignons te verpieteren in de koelkast. Met wat creativiteit en goed om je heen kijken, kun je iedere dag wel een stapje duurzamer doen.